Historian om Repamera


2017

Januari - juni

10 januari 2017, en kall januarikväll i Malmö. Snöflingorna föll sakta mot marken och vår grundare Henning lunkade sakta hemåt. Han tänkte på att jag under morgondagen skulle han gå till skräddaren och lämna in dedära skjortorna med trasiga armbågar.
Dagen innan hade han beställ mat online och fått dem hemlevererad till hans dörr. Tack vare detta dök tanken ”Vad händer om man blandar skräddare med hemleverans?” upp, som en blixt från klar himmel.

Han gick snabbt hemåt och satte sig direkt vid datorn med både vinterrocken och kängorna på, för exalterad för att hinna klä av mig dem. Jag skapade en väldigt enkel marknadsundersökning innehållandes ja- & nej-frågor, och ett säljande meddelande för att få så många som möjligt att svara. ”Kan du hjälpa mig med denna enkät? Bara 6st ja/nej-frågor! Snitt-tiden är 36s för de som svarat. Kan du hjälpa mig i 36 sekunder?”

Han satte upp målet för kvällen - att han fick gå o lägga sig när han fått 100 svar. Efter två timmar så hade han fått hela 517 svar. 404st av dem svarade ”Ja” på frågan ”Har du trasiga kläder hemma som du vill använda igen?”. Hela 78% alltså - vilken grej!

Dagen efter vaknade jag han med en pulserande känsla av ambition och började smsa, maila och ringa vänner & bekanta inom nyföretagarvärlden i Malmö. Frida, som hjälpte mig sa ”Hitta en skräddare”. Sagt och gjort så googlade Henning fram en skräddare i närheten av Malmö Universitet och gick dit och förhandlade. Skrädderiet ägare var en välklädd man som visade sig ha ett starkt intresse av fina bilar. Henning berättade att jag skulle hämta kläder hemma hos kunder i Malmö och ge han massor av arbete, och ville därför ha en rabatt. Han sa nej.

Efter cirka 1 timmes förhandling tog vi i hand på 10% rabatt. Dock hade han rörliga priser, så de 10% var egentligen okonkreta. Efter detta mötet träffade jag ytterligare en person, Joel, som enkelt sa ”Hitta kunder”. Sagt och gjort satte jag mig vid datorn och formulerade jag ett Facebook-inlägg:



Juli - december

Uppdateras strax.


2018

Januari-juni

Kommer strax.



Juli-december

Stort stort tack till er. Ni gör bokföring och revision till en fröjd för oss företagare genom er förstaklassiga service.

Rekommenderas starkt: www.revisionscenter.se


2019

Invigning av skrädderiverkstaden.


The Hyper Island-crew


2020

Juli-december



2021

Vann vi Hållbara konsumtionspriset. Får vårat arbete att få kläder och andra textilier att leva längre.



2022

Mars

Repameras grundare Henning Gillberg går hastigt bort.

Familjen beslutar sig för att driva vidare Repamera med hjälp av en bekant till Henning, Frida Tibblin Citron.

November

Repamera säljs vidare till en av våra älskade skräddare. Som kommer driva det vidare i Hennings anda.

Cirkular Monday drivs vidare av Alexandra Davidsson som varit med från start ihop med Henning, och drivs nu enskilt från Repamera. Men ett fortsatt samarbete ses som en självklarhet från båda parter.

December

Vann vi Årets Hållbarhetskoncept 2022 på vår e-handelsplattform. För vår affärsidé att laga och anpassa textilier för att kunna använda dessa längre.

April 2023

Deltar i ett roligt projekt i Borås som heter RETHINK. Där ger vi Boråsarna möjligheten visa om dem är sugna på att vi öppnar upp en Repamera verkstad även där. Men även för informera och visa på alla olika roliga sätt du kan fortsätta använda dina textilier. Oavsett om det blir i samma form eller till ett nytt användningsområde.