Repameras story - Del 2: Lokalt till nationellt

Repameras story - Del 2: Lokalt till nationellt

I ett tidigare blogginlägg berättade jag om hur jag fick Repamera-idén, och hur jag fick betalande kunder inom 20 timmar. Om hur jag gjorde en enkel marknadsundersökning, skakade hand med en lokal skräddare och lämnade in vår första säck med kläder. Idag tänkte jag fortsätta på den historian. Så häng med, här kommer berättelsen om hur vi gick från vår lokalt cykelbud till nationell E-handel.


Cykel till bil
Ryktet spred sig i Malmö, och efter bara en vecka av cyklande så ringde den lokala tidningen "Hallå". De ville porträttera mig, och skriva om min "verksamhet" (cykel + mobiltelefon). De pratade om min affärsidé som ett företag. Jaha, tänkte jag, då är de väl bara att registrera bolag då. Inte ville jag hamna i kläm för att jag tog emot pengar privat. Sagt & gjort, aktiebolaget Repamera AB blev registrerat den 17e januari 2017.

 Upphämtade påsar i baksätet på Henning gamle Volvo V40.

Under de närmsta månaderna ökade beställningarna. Först var det bara kunder i Malmö. Sen Lund. Sen började kunder från Staffanstorp, Dalby, Svedala & Vellinge, mindre orter runt Malmö, höra av sig. Jag åkte runt i min gamle Volvo V40 och fyllde bakluckan med påsar. Vissa kunder påpekade att jag körde bensindriven bil, så jag började parkerade bilen ett kvarter bort. Bättre image, nöjdare kunder! :)


Förfrågan från Götet
Under våren 2017 så etablerades både vår Facebook & Google-sida. Kundrecensionerna började trilla in, och våra inlägg i sociala började delas. Helt plötsligt så fick jag ett meddelande på Facebook från en person i Göteborg.

-Hej, har hört gott om er tjänst. Kan man skicka kläder till er? Vad är er företagsadress?"

Jag kliade mig på huvudet när jag läste meddelandet. Skicka hit kläder, ja, jo, visst går de, tänkte jag. Men varför går han bara inte till en skräddare i Göteborg? Jag la mina egna åsikter åt sidan, svarade glatt att det gick bra och uppgav min privata adress som företagsadress. Efter bara några dagar hade jag ett paket att hämta hos mitt lokala postombud. Jag hämtade de direkt och cyklade med de till skräddaren som vi hade avtal med. Skräddaren åtgärdade plaggen, och efter bara några dagar lämnade jag in plaggen hos ett Schenker-ombud igen, retur till Göteborg.

Två dagar senare fick vi vår första recension från en kund utanför Malmö-området - kunden i Göteborg var supernöjd och började dela vår sida på Facebook.. 

Fortsättning följer!