Från affärside till betalande kunder inom 20 timmar

Jag var påväg hem och dugg-snö föll lugnt över Malmö. ”Just de, jag ska ta med mina trasiga kläder till skolan imorgon, och svänga förbi en skräddare under dagen..” tänkte jag. En blessing/curse är att mina tankar inte stannar vid första varvet. Tankarna fortsatte och lät ungefär såhär: ”Det finns flertalet logistik-tjänster för mat, men ingen för reparationer.. Det borde man ju starta en.”

Jag fick någon slags rogivande känsla och gick med lätt stolta steg hem mot min lägenhet. Utan att hänga av mig varken jacka eller skor så började jag knåpa ihop en marknadsundersökning vid datorn, som jag sedan skickade ut via sociala medier.

”Innan jag går och lägger mig ska jag ha åtminstone 100 svar” tänkte jag medan jag tog av mig ytterkläderna. Med en kopp te i handen värmde jag min kropp samtidigt som antalet deltagare successivt ökade till 517 personer. Statistiken talade sitt tydliga språk. 78% har trasiga kläder hemma som de vill använda igen. ”Varför går de inte till skräddaren?” ljöd tanken jag somnade in till. Jag mindes en konversation jag hade med komikern Jesper Rönndahl för några år sedan, då han berättade att människor styrs av två faktorer: Lathet och lyx.


Undersökning gjord av Repamera där 79% svarade att de har trasiga kläder hemma som de vill laga.


Jag vaknade upp med en tydlig vision. ”Det ska vara enklare att laga än att köpa nytt!”

När jag var klar i skolan cyklade jag förbi en lokal skräddare i Malmö för att lämna in mina trasiga kläder. Besöket tog en timme och när jag lämnade skrädderiet hade jag förhandlat fram en marginal från skräddaren, som jag lovade att fixa kunder. “Vad håller jag på med?” tänkte jag. Nåväl, det var dags att hitta kunder.

Samma kväll skrev jag ett Facebookinlägg och de första beställningarna trillade in. Det var bara att hoppa på cykeln och hämta kläder. Skräddaren log när jag dagen efter lämnade in en stor svart sopsäck med trasiga kläder för lagning. Detta var 20 timmar efter att affärsidén för första gången dök upp i mina tankar. Sedan dess (11 januari) har vi lagat och sytt om över 600 plagg. I september blev Repamera en rikstäckande tjänst då vi idag också tar emot reparationer via postorder. Har du trasiga kläder hemma som du vill använda igen? www.repamera.se


/ Henning på Repamera


Läs gärna också:

- Det är vi som slåss till Goliat

- Vi blir tre!