Framtidens affärer

I tisdags åkte jag och Henning till Västerås. Vi var deltagare i Cirkulära Affärer 2017 där företag fick berätta om sitt arbete med cirkulär ekonomi. Och om jag ska vara ärlig så hade jag inför konferensen ganska dålig koll på hur företag idag arbetar cirkulärt. För vad innebär det egentligen?


Vår samhälle bygger idag på en linjär ekonomi. Alltså: vi köper en produkt, använder den tills den går sönder för att slänga den och köpa en ny. Och det handlar inte bara om ett beteende hos konsumenten. Varje år lanserar företag nya uppdaterade produkter, kollektioner eller program som går i linje med vad som är “modernt”. Det handlar om utbud och efterfrågan. 


Å andra sidan går jorden runt på grund av ekosystem, symbios och samverkan. Något som den har gjort en lång tid innan vi människor ens tog våra första kliv här på planeten. Jorden har alltså ett så kallat cirkulärt system. Och på samma sätt fungerar cirkulär ekonomi. Att liksom K-märkt i Stockholm ta vara på råvaror hos leverantörer och minska vårt matavfall. Att liksom Sotenäs Symbios Centrum hjälpas åt och ta vara på företags restprodukter och samverka både affärs- och hållbarhets mässigt. Eller att laga och återanvända dina kläder istället för att slänga dem och köpa nya. 


Cirkulär ekonomi vs linjär ekonomi


En cirkulär ekonomi handlar om att förena volym med kvalité. Att “slänga bort något” är egentligen ett uttryck som inte existerar; det vi gör är bara att förflytta ett föremål från en plats till en annan. Om vi istället kan använda ens avfall från en process som näring i en annan kan vi ta tillvara på våra resurser, få en ekonomisk vinst och samtidigt betala för produkter med längre hållbarhet.


Cirkulära Affärer 2017 och CirEko har fått mig att ifrågasätta dagens enkelriktade sätt att göra affärer och inte minst att konsumera på. Full av inspiration och frågor tar jag med mig funderingar kring på vilka sätt vi kan skapa ett effektivare och mer hållbart samhälle - tillsammans. 



/Sofie på Repamera


Läs gärna också: 

- Det är vi som slåss mot Goliat

- Från affärside till betalande kunder inom 20 timmar