Det är vi som slåss mot Goliat

Ett viralt fenomen, ett destruktivt köpbeteende och en enorm mediabevakning. Det var vad vi hade emot oss när vi för tre veckor sedan drog igång hela initiativet. Jag hade själv funderat mycket på Black Friday redan långt innan dess. Kring hur vi lär oss att ständigt köpa nytt, att inhandla mer än vi behöver och med ordspråk som “ju fler desto bättre” skapar ett begär till prylar. Ett amerikanskt fenomen som krupit sig in i våra svenska handlarnas system och som skapar stress - inte minst för moder jord. 

När jag och Henning i oktober deltog i Cirkulära Affärer 2017, Sveriges ledande konferens inom cirkulär ekonomi, så hade jag knappt koll på vad begreppet innebar. Som jag såg på handel så betydde det “köp en produkt, använd den, släng den och köp en ny”. Vem kunde tro att jag en månad senare skulle sitta med Henning i TV4 Nyhetsmorgon och förespråka ett nationellt initiativ tillsammans med några av Sveriges största cirkulära företag. 


Låt mig ta det från början. 

Jag och Henning satt en dag på kontoret och pratade om Black Friday. Man skulle väl kunna säga att ingen utav oss är något direkt fan av fenomenet. Det går inte heller i linje med det som Repamera står för. Så vi började spåna på en kampanj som Repamera skulle köra, som motpol till Black Friday. Något i stil med en grönare fredag, eller en vit fredag kanske. Samma eftermiddag pratade vi med några av företagen som också deltog under Cirkulära Affärer 2017. Vi insåg att det var väldigt många som tänkte göra som oss, och som ville slå ett slag för en schysstare vardag. En schysst vardag - en måndag.

Vi köpte domänen www.whitemonday.se för 150 kronor. Det kom att bli den enda kostnaden för hela kampanjen. En riktig investering. Vi tog kontakt med företag, och de tipsade om andra. Tillsammans blev vi ett nätverk som ville sprida ett budskap, och inom loppet av några dagar hade jag och Henning samlat ihop 28 företag, gjort en film och byggt upp en hemsida. Vi ville prata med Sverige om cirkulär ekonomi. 

För om du och jag är ärliga mot varandra, och verkligen tänker efter. Hur rimligt är det att vi gång på gång ska bryta upp nya råvaror från vår jord, för att sedan slänga dem? Carolina Carlsson på Cassandra Oil sa något som har fastnat hos mig: 

“Det finns inget som heter att slänga något. Det vi gör när vi slänger något, är att vi förflyttar en sak från ett ställe till en annan. Vi har bara en planet, och allt vi slänger hamnar på ett annat ställe här på jorden”. 

Jag börjar mer och mer tro på att allt vi behöver redan existerar. För det handlar ju om just det. Vad vi behöver. Behov kontra begär. White Monday står för det vi behöver och Black Friday står för det vi skapat ett begär kring. “Laga dina favoritjeans” kontra “Köp 3 par jeans betala för 2”.

Så på torsdagen den 16e började vi skriva till media för att berätta om oss. Och för mig är det väldigt viktigt att poängtera: När jag skriver att jag ville berätta om “oss” så syftar jag på alla företag som tillsammans spred (och som fortfarande sprider) White Monday. Jag och Henning skrev till media som initiativtagare och samarbetspartners för White Monday, och inte som Grundare och Kommunikatör för Repamera. Inom loppet av några timmar var första artikeln om White Monday publicerad. Jag och Henning var som i extas! Så vi mailade fler journalister. Till slut började vi skoja om att vi fått total mediahybris, och att vi skulle ringa Peter Jidhe. Och vips, så hade Henning klickat iväg ett mail till just Peter Jidhe. Kritikern inom mig tänkte att det var rent slöseri med tid. Jag vågade inte tro att vår idé var tillräckligt genomarbetad för att Tv4 skulle nappa. Dagen efter, alltså på fredagen, ringde Hampus från Tv4-redaktionen. På söndagkvällen satt jag och Henning på tåget på väg upp mot Nyhetsmorgon i Stockholm.



Idag, fredagen den 24e november är det Black Friday. White Monday har redan varit. Artiklar är publicerade, sociala medier har susat och radio har brusat. Jag och Henning fick nyss ett mail från Nina Adler från Myrorna som skrev:

“Vi slängde in en snabb sökparameter på Whitemonday i vår nyhetsbevakningstjänst som tar in nättidningar, bloggar, forum och alla sociala medier. Kampanjen White Monday fick en räckvidd på 6 miljoner. Det är fantastiskt.”

En räckvidd på 6 miljoner. Ett budskap som nått ut. Jag känner mig som David där Black Friday står som Goliat. Och jäklar vad vi gav den där jätten en riktig jävla käftsmäll. 


/ En löjligt stolt Sofie 


Läs gärna också:

- Kungen, krabbigt & kardemummaskorpor

- E-reparationer är det nya gamla